Liittyykö juhliin riski?

Mitä ihmettä päälle työpaikan pikkujouluihin tai muihin juhliin? Kollegojen välinen keskustelu pukeutumisvalinnoista käy usein kuumana ennen juhlia.

Kun kyseessä on työhön liittyvä juhla, asun pitäisi olla asianmukainen eli sopiva. Juhlat ovat kivoja ja niitä on syytä pitää, sillä toimiakseen tiiminä yhdessä työskentelevä joukko ihmisiä kaipaa muunkinlaista yhdessäoloa kuin suoraan työntekoon liittyvää. Erityyppinen irroittelu on sallittua eri aloilla ja erilaisissa yrityskulttuureissa, joten yksiselitteisiä sääntöjä pukeutumiselle on vaikea määritellä. Rouheassa ja rennossa ympäristössä virallinen juhlapukeutuminen voi herättää ihmetystä, perinteisemmässä “pukupakko”-ympäristössä voi olla toisenlaiset odotukset. Oman mausteensa soppaan antaa, jos juhlissa on asiakkaita tai muita sidosryhmiä. Asu, joka on nappivalinta yhdellä työpaikalla, saattaa olla vikatikki toisessa. Keskeisin työpukeutumista ohjaava kysymys sekä arjessa että juhlassa on aina:

 Mitä haluat pukeutumisellasi viestittää työyhteisösi muille jäsenille?

Kysymys on tilannetajusta: vaikka kyseessä on juhla, olet silti työtilanteessa ja siinä mielessä yhtä lailla työroolissa. Vastuullisen käytöksen, myös pukeutumisen, vaatimus korostuu aina, jos olet esimiesasemassa tai haluat esimiesasemaan.

Ylivoimainen valtaosa ymmärtää tämän, mutta aina joskus joku päättää repäistä nimenomaan työpaikan pikkujouluissa tai muissa juhlissa. Kysymys voi olla kokemattomuudesta tai ajattelemattomuudesta. Hassu saa ja kannattaakin varsinkin pikkujouluissa olla, mutta voi harkita, ottaako tarpeettomia riskejä. Voi olla viisautta olla varovainen arvioitaessa vaatteen sopivuutta työpaikan juhliin. Onhan niitä yksityiselämän juhlia, joissa ei tarvitse ajatella asiaa samasta näkökulmasta kuin työpaikan juhlissa. Vaatteet, jotka voivat herättää työyhteisössä ihmetystä ja keskustelua, eivät ole eduksi sen enempää naisille kuin miehillekään. Tässä mielessä vaatekauppojen juhlavaatetarjonta ei aina palvele työroolissa juhlijoita parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikki mikä on muotia ei välttämättä sovi työpaikan juhliin – yksityiselämän pukeutuminen juhlaan (ja arkeen) on tietysti jokaisen oma asia.

Pukeutuminen on aina viestintää. Eri ikäiset ihmiset tulkitsevat asioita eri tavalla. Jos organisaatiossa on lähinnä saman ikäisiä, on helppoa tulla ymmärretyksi sillä tavalla kuin itse on tarkoittanut. Jos nuorimman ja vanhimman ikäero on vuosikymmeniä on aika luonnollista, että kaikkia asioita – myös pukeutumista – saatetaan tulkita eri tavalla.

Suuremmissa organisaatioissa juhlatilanteet saattavat olla niitä harvoja tilanteita, jolloin ylin johto tapaa ihmisiä kaikkialta organisaatiosta. Tilanne voi olla ensimmäinen tai yksi niistä harvoista kerroista, kun pääsee tapaamaan esimerkiksi toimitusjohtajan – ja kuten työhaastattelussakin, jos pääsee keskustelemaan, mieluusti sitä jää mieleen ihmisenä ja asiantuntijana eikä erikoisesta pukeutumisestaan.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.